Naib Pengerusi IKIM Tan Sri Muhammad Ali Meninggal Dunia

JOHOR BHARU, 31 Oktober – Allahyarham Tan Sri Muhammad Ali Hashim adalah tokoh korporat yang berjaya membina Johor Corporation (JCorp) menjadi antara konglomerat utama di negara ini.

Menteri Besar, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin, berkata pemergian bekas Presiden dan Ketua Eksekutif JCorp itu satu kehilangan besar bukan sahaja kepada Johor kerana banyak sumbangan baktinya termasuk dalam pembangunan prinsip perniagaan Islam dan keusahawanan Bumiputera.

“Saya bagi pihak Kerajaan Negeri merakamkan ucapan takziah kepada keluarga Allahyarham Tan Sri Muhammad Ali Hashim, bekas Presiden dan Ketua Eksekutif Johor Corporation (JCorp) di atas pemergian Allahyarham.

“Pemergiannya satu kehilangan besar bukan sahaja kepada negeri, malah tanah air kerana beliau adalah tokoh korporat dan usahawan Melayu kelahiran Johor yang berwibawa dan banyak berjasa.

“Keupayaan dan sumbangan Allahyarham tidak boleh dinafikan. Beliau menerajui JCorp selama lebih 28 tahun dan di bawah kepimpinannya, JCorp berjaya dibina hingga menjadi antara konglomerat utama negara,” katanya dalam kenyataan di sini, hari ini.

Beliau berkata, Allahyarham juga banyak menyumbang bakti dalam pembangunan prinsip perniagaan Islam dan ia memberi impak positif yang cukup signifikan bagi memajukan prinsip berkenaan, antaranya melalui instrumen Waqaf Korporat.

Muhammad Ali, 70 yang juga Presiden Dewan Perdagangan Islam Malaysia (DPIM), meninggal dunia kira-kira 4 petang tadi di KPJ Damansara akibat kanser yang dihidapinya awal tahun ini.

Beliau yang juga juga yang merupakan Naib Pengerusi Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM), Presiden Dewan Perdagangan Islam Malaysia (DPIM)Pengerusi Awqaf Holdings Bhd meninggalkan seorang balu dan tiga orang anak.

Sumber BHONLINE



from IKIMfm http://ift.tt/2zlkhKt
via IFTTT