Persembahan Unik Kembalikan Nostalgia Sambutan Kemerdekaan ke 60

KUALA LUMPUR, 29 Ogos – Sambutan Hari kebangsaan tahun ini menjanjikan persembahan unik berbanding tahun-tahun sebelumnya menerusi satu persembahan istimewa yang akan menggamit kembali peristiwa bersejarah pertama kali laungan kemerdekaan dilafazkan 60 tahun lalu

Setiausaha Bahagian, Bahagian Pengurusan Acara Jabatan Perdana Menteri, Rozainor Ramli berkata sambutan kali ini yang akan diadakan di Dataran merdeka Kuala Lumpur bertemakan Negaraku Sehati Sejiwa akan mengembalikan semula nostalgia sambutan kemerdekaan pada 1957 dengan mengimbas detik-detik bersejarah pengisytiharan kemerdekaan.

“kita harapkan rakyat Malaysia datang beramai-ramai meraikan sambutan hari kebangsaan pada tahun ini di dataran merdeka untuk bersama-sama menzahirkan semangat patriotisme, saling hormat – menghormati, menghargai nilai kemerdekaan yang kita kecapi selama ini, katanya.

Dalam satu taklimat media yang diadakan di bilik media yang dibina khas di Dataran Merdeka, Kuala lumpur Rozainor berkata, konsep persembahan yang diilhamkan dari sambutan keramat di stadium merdeka 60 tahun lalu itu bertujuan menyemarakkan semangat patriotisme di kalangan rakyat negara ini agar terus memupuk semangat perpaduan dan cintakan negara tanpa berbelah bahagi.

Menariknya persembahan yang bakal dihidangkan kepada ribuan warga kota nanti adalah lakonan semula detik-detik keramat 31 Ogos 1957 iaitu alunan azan yang akan disempurnakan olehLeftenan Komander Mohamad Sharif Kalam, 82 yang melakukannya 60 tahun lalu. Selain itu, penonton juga akan berpeluang menyaksikan acara melepaskan burung merpati yang pernah dilakukan dulu oleh Rusnah Aksah, 80.

Sementara itu Dewan Bandaraya Kuala Lumpur turut mengagihkan 55,000 Jalur Gemilang kepada agensi kerajaan, swasta dan orang ramai bagi menyemarakkan semangat patriotisme dalam kalangan warga kota sepanjang bulan kemerdekaan tahun ini.



from IKIMfm http://ift.tt/2wdUpgK
via IFTTT